Avaleht

"Jõud ülikoolilinnast" Äripäev 21.5.2010

Vaal galeriis saab näha järjekordset igakevadist noortenäitust, mis kannab seekord pealkirja “Viimased kehad”.

Tegemist ei ole kehade kaotamise projektiga, vaid kindlameelse väitega, et kehad on siin, et olla ja jääda. Samuti üritab näitus pakkuda eesti peavoolu kehakunsti kõrvale uut väljavaadet.

Kiwa kureeritavalt näituselt võib juba eos nii mõndagi oodata. Esiteks on kindel see, et enamik  kunstnikest on Tartu või vähemalt Lõuna-Eesti taustaga. Teiseks töötavad need kunstnikud tihti kunsti, kirjanduse ja muusika lõikumispunktides. Kolmandaks esindavad nad eesti kunstikultuuris subkultuuri, mis harva kui üldse pääseb pealinna galeriide või kunstimuuseumide seinte vahele. Kõik kolm kriteeriumi on täidetud ka seekordse näituse puhul.
Väljapanek koosneb viie kunstniku-multitalendi töödest, kellest kaks, Erkki Luuk ja Anti Saar on semiootika ja kirjanduse taustaga, Maria Kilk on edukas maadleja. Teised  näitusel osalejad on akadeemilise kunstiharidusega – Kaisa Eiche, Sveta Bogomolova ja jaapanlanna Adoka Niitsu.

Kuraatori sõnul on näituse eesmärk kõige muu hulgas teha Tartu kunst nähtavamaks ka pealinna kunstiskeenel ja koondada kokku ülikoolilinna uued loomingulised jõud. Olukorras, kus kogu Euroopas vohavad ühiskondlikult väga edukad alternatiivsed kunstnikekolooniad, seda nii suurlinnades kui ka maapiirkondades, oleks justkui viimane aeg pöörata tähelepanu ka meie omadele.
Nii Bogomolova kui ka Eiche tegelevad abjekti teemaga. Bogomolova on fotografeerinud inimesi ja nende bioloogilisest ainest arenevat hallitust. Projekt on jätkuv ja näitusekülastajal on võimalus ka ise katseklaasi oma orgaanikat kasvama panna.

Eiche on ülespildistanud õõva tekitavaid motiive, nagu aknaklaasi vahele surema jäetud putukate kolooniat ja nahahaigusi. Ent Eiche abjektide vormistus on niivõrd peenetundeliselt poeetiline, et tülgastus jääb tulemata. Abjektsioon võtab  malbe, taltsutatud ja esteetilise kuju.
Näituse flaierit tasub aga kindlasti alles hoida – see on vormistatud Maria Kilgi tööna. Piiratud tiraažiga flaieril on kujutatud maadlusfotot “Valevõte”.
Kui pealinn ei lähe Tartusse, läheb Tartu ennast ise sinna näitama. Kui õnnestunud see invasioon on, jääb igaühe enda näha ja otsustada.

Ragne Nukk


Artikkel