Avaleht

"Jaanus Samma geilik sõda" Eesti Päevaleht, 02.02.2008

Jaanus Samma on oma basseinikinnismõttest üle saanud, kuid uut kõikehõlmavat kirge pole tema kunsti asemele tulnud. Kui selleks mitte pidada ilusate noormeeste ilmselget jumaldamist.

Jaanus Samma tulek Eesti kunsti paar aastat tagasi tekitas ootust ja huvi tema loomingu arengu suhtes. Meenutagem: siiditrükis fotod purskkaevudest ja basseinidest, millel on veepinnad kaetud tikitud pärlite või litritega. Ilus, efektne ja ootamatu. Või laiemale avalikkusele vähe tuntud aktsioon, mille käigus asendas Samma tühjalt seisnud purskkaevus paariks minutiks vee tulega ehk kümnete ilutulestikurakettidega.

Muudame vaatenurka

Nagu praegusel Vaala galerii näitusel näha, on Samma oma basseinikinnismõttest üle saanud, kuid uut kõikehõlmavat kirge pole tema kunsti asemele tulnud. Kui selleks mitte pidada ilusate noormeeste ilmselget jumaldamist. Tulemuseks on vähemalt minu jaoks näituse kõige tavalisemad ning kontseptuaalselt põhjendatumad tööd.

Klassikaliste näojoontega fotogeenilise noormehe portree sadamavaate taustal mõjub, nagu oleks selle õigem koht pigem mõnes elustiili- või kultuuriajakirjas. Samamoodi aitavad litovõttes valminud ilusate noormeeste portreed kaasa näituse üldmuljele, justkui oleks tegemist kuraatori ja mitte ühe autori väljapanekuga.

On fotot, skulptuuri, graafikat, digitrükki ja ruumiinstallatsiooni. Sõjaga on mingisugune seos vaid üksikutel teostel, aga, aga... Ka sellele probleemile on lahendus, kui vaatenurka muuta, ning selleks vaatenurgaks võib olla homoerootika.

Kahuriskulptuur, kahtlemata näituse aktivapoolelt, ei ole lihtsalt kahur. Ning sõda võib geimehe seisukohast olla homoseksuaalne orgia, erutava S/M-kallakuga pealegi. Hardcore sadomasohhism. Ja sõjakangelaste kaunid kujutised võisid homopornoeelsel ajal olla geide ainus võimalus virtuaalseid ihaldusobjekte leida... Makes sense.

Näituse säravaim töö (enamgi veel – täiesti võimalik, et praegu kõigis Tallinna galeriides avatud näituste silmapaistvaim kunstiteos) on minu jaoks “Orden”. Installatsioon, mis töötab suurepäraselt koos Vaala galerii teise korruse rõdul eksponeeritud ruumiinstallatsiooniga.

See on vaimukas, terav ja täpne kommentaar sõja olemuse kohta. Ning samas lihtne, kuid ootamatu ja toimiv visuaalne trikk. Orden, mille üks osa on päriselt suitsev püssitoru. Selle kandja, kui see oleks füüsiliselt võimalik, sihiks justkui kõiki oma kaaskodanikke laetud relvaga. Patsifistlikust vaatenurgast ongi ju iga elatanud sõjaveteran kunagine efektiivne tapamasin, kes on saanud ordenid rinda legaalsete mõrvade eest.

Eklektiline “Sõda”

Graafilised tööd “Delfiinid” ning “Vabamüürlus” näevad välja sama “glämmid” nagu Samma mõne aasta tagused basseinikinnismõtted. Kui esimene nimetatu on lihtsalt ilus, siis teine toimib (lisaks sellele, et näeb oma hõbedasele taustale külmalt ritta laotud vabamüürlike logodega välja nagu mu unelmate tapeet!) ka iroonilise kommentaarina kõigile vandenõuteooriaile. Jaanus Samma “Sõda” on eklektiline näitus, kus on mitu säravat teost. On näha mitut suunda (ja zˇanrit ning tehnikat), mida mööda edasi liikuda. Endiselt on huvitav, millise neist kunstnik valib ja milline võiks olla tema järgmine näitus.

Jaanus Samma isikunäitus “Sõda” on Vaala galeriis avatud 12. veebruarini.

Sadra Jõgeva


Artikkel