Galerii

TASUTA


19. oktoobril kell 17. 00 avaneb Vaal galeriis Lilian Mosolaineni maalide näitus “Tasuta”. Küsimusele, kuidas temast kunstnik sai, on Mosolainen enda aõnul sunnitud vastama tüüpiliselt ja banaalselt: “Juba lapsena soovisin ma saada kunstnikuks. Aga kunstnik sai minust alles pärast esimest näitust “Rühm T"-ga aastal 1986.” Nõnda on “Rühm T” ehk kõige õigem kunstinähtus, analüüsimaks Mosolaineni loomingu alglätteid. Eriilmeliseks võib pidada just seda omaenese loodud müüdiaega, mis šokeeris vaatajaid juba 1980. aastate teisel poolel.

Personaalnäitusi on Mosolainen teinud alates 1989. aastast. Kuna protsessi mõiste on devalveerunud, rõhutab ta sealjuures just tulemust, konkreetse teose õnnestumist. Samas ei kuulu ta nende kunstnike hulka, kes ootavad inspiratsiooni. Inspiratsioon tuleb alati töö käigus.

Mosolaineni teosed on hetkel esindatud ka Tartus Eesti Maalikunstnike Liidu ülevaatenäitusel “Ühises rivis”. Ometi pole Mosolainen autor, kes lahustuks grupeeringute või rühmituste värvikas koosluses. Pigem on tegemist kunstnikuga, kes liigub isepäiselt oma stiiliühtsuse piires kindlas ning äratuntavalt väljakujunenud laadis.
Mosolainen on üks neist kunstnikest, kes astus üles ka 1987. aasta legendaarsel noorte maalijate väljapanekul, mida kunstikriitik Vappu Vabar on nimetanud tõeliseks ekspressionismi peoks. Ülevoolav ekspressionism ja dünaamika on siiani parimad epiteedid, millega iseloomustada Mosolaineni loomingulist tervikut.

1995. aastal olid autori tööd esindatud eesti esimesel teadlikul feministliku kunsti näitusel “Est. fem”, mistõttu ka tänases kontekstis võib oma allegoorilisuses Mosolaineni teoseid täiesti adekvaatselt seostada just feministliku diskursusega.

Tema figuraalkompositsioonide nõtket kehakeelt iseloomustab ära- ja eemalolev positsioon ning oma ajast(ust) väljaastumine. Kui eesti keeles oleks sõnadel sugu, siis Lilian Mosolaineni meelest oleks "kunst" kindlasti naissoost.

Näitus on avatud 5. novembrini.

Riin Kübarsepp